Jak se platilo bezkontaktně na Open Air Festivalu?

MasterCard PayPass Open Air promo

Náš poslední článek Vás informoval o možnosti placení pomocí bezkontaktní nalepovací karty na Open Air festivalu v Panenském Týnci. Bezkontaktní platby nás nenechávají v klidu a tak jsme vyrazili tento PayPass promo projekt prohlédnout v akci. Jak to dopadlo?


MasterCard si ve spolupráci s pořadateli festivalu připravil velké promo pro bezkontaktní platby. Mladé veřejnosti představil možnosti předplacené bezkontaktní kartonálepky PayPass.

[box size=“large“]

Článek představující tuto možnost najdete zde: Na Open Air festivalu se bude platit mobilem

[/box]

Pro každého, kdo si chtěl samolepku zakoupit, byl na festivalu připraven stánek přímo karetní společnosti MasterCard. Ve stánku se nejenom vydávaly karty, ale byla připravena i laserová harfa, či augmented reality webkamera.

Sleva 20% při platbě

Při vydání karty byl každý zákazník instruován pracovnicí u počítače. Promo bylo totiž doplněno o možnost získání slevy 20% na drinky – obsluha ve stánku upozornila na tuto možnost s varováním, že sleva bude platná pouze v případě využití nálepky pouze na alkohol. Později se ukázala tato informace nesprávná a sleva se vztahovala i na jídlo.

Telefon pro pocit platby telefonem

Jako doporučené místo pro nalepení nálepky byl určen mobilní telefon. Nálepku na jeho těle drží velmi silně lepidlo a nabízí se otázka – jak bude vypadat tělo telefonu po odlepení kartičky. Ta šla odloupnout opravdu dost těžce, ale na krytu telefonu nezůstane ani zmínka po použité nálepce.

Označeno-neoznačeno

Stánky vybavené bezkontaktními terminály byly značené pomocí grafiky a v plánku se u jejich pozice nacházelo taktéž označení. Během festivalu se však jejich pozice měnila a plánky tedy rychle zastarávaly – pro aktuální informace musel člověk chodit do MasterCard stanu. Další nefunkčností oproti vydaným informacím byla možnost zjistit si aktuální zůstatek na telefonním čísle – prý by zákazníci museli volat na slovenskou linku a banka by tam byla přetížená požadavky.

Dýško vládne světem

Díky nabízeným benefitům v podobě slevy si ke kartě našlo cestu dost zákazníků, i přesto však platby budily zájem mezi blízkým okolím. Bylo zajímavé pozorovat,  zda v negativním nebo pozitivním smyslu. Nejvíce si na novou technologii stěžovala obsluha.

„Lidé platící PayPass nálepkou se chovají dost důležitě a je vidět, že si pocit ojedinělosti užívají.“, říká servírka na baru, který nabízí benefit v podobě těchto plateb. Po otázce na její spokojenost s novým platebním systémem však přechází do nabroušeného tónu, „nám se to tady moc nelíbí, dost to zdržuje a navíc nedostaneme žádné dýško“. Zde vidím hlavní kámen nabroušenosti této a mnoha dalších obsluhujících – terminály nepodporují možnost přidání částky pro poděkování obsluze. Rychlost / pomalost platby oproti hotovosti je dána nutností naťukání nákupu do obrazovky platebního systému a následné potvrzení a utržení dokladu na terminálu.

Další zajímavou zkušenost mohu přidat z pokusu o nákup burgeru pomocí této kartičky. 2x jsme nakoupili v pořádku, kolem 2 hodiny ranní vyhazoval terminál chybu spojení a pár lidí ve frontě se hlasitě ozývalo, že nemají hotovost a spoléhali na platbu kartou a nyní se nemají kde najíst. Můj soukromý spekulativní názor by neházel chybu na techniku, ale pouze na lidskou tvořivost ve formě vytažení datového kabelu z platební jednotky.

Ještě mouchy, i tak cool efekt fungoval

Celý promo projekt bych nehodnotil příliš pozitivně, naopak dle mého názoru vrhnul na bezkontaktní platby stín nedodělané služby. Přitom stačilo málo – lépe instruovat obsluhu, motivovat je možností dostat dýško a zprovoznit zjištění zůstatku kreditu. Doufejme, že se další projekty nenechají odradit a spíš se poučí z chyb, které najdeme na každém začínajícím projektu.